2017. május 9., kedd

Szuper Szerkezet – 1. rész

– Készült James Scott Bell Write Your Novel from the Middle és Super Structure szakkönyvei alapján.
– A Szuper Szerkezet szemléltetésére példaként Suzanne Collins – Az éhezők viadala című könyvét elemzem.

Mi a szerkezet?
A regényszerkezet nem más, mint egy fordítóprogram a képzeletedhez. Neked, az írónak, van egy történeted, amit el szeretnél mondani. Érzed, látod, betöltöd szereplőkkel. Elkezded leírni vagy begépelni. Ez a te anyagod, és olyan formába kell öntened, amit az olvasók is megértenek, átéreznek. Ebben segít a szerkezet. Kézen fogja a történetedet, és megvéd az olvasóban kialakuló zavar, frusztráció és megrökönyödés veszélyeitől. Szerkezet nélkül a történet csupán csont nélküli bőr.

A kedvenc hasonlatom a szerkezet szemléltetésére a függőhíd:
Ahogy látod, úgy fest, mint a három-felvonásos szerkezet. A legfontosabb eleme a két pillér. Ezek a pillérek stabil alapkőhöz vannak rögzítve, hogy a függesztő kábelek képesek legyenek szilárdan és biztosan tartani magát a hídpályát. Ha nem törődsz a szerkezettel, a történeted könnyen olyanná válhat, mint azok a kötélhidak, amik egy feneketlen szakadék felett himbálóznak. Nem sok olvasó szeretne átkelni rajta.

A Szuper Szerkezet a három felvonást további 14 jelzőtáblával bővíti ki. Ezek megmutatják a helyes irányt, hogy ne vesszünk el a történetünk sűrűjében.
I. Felvonás
1. Zavar a békében
2. Törődés csomag
3. Az átalakulás megtagadása
4. A baj előszele
5. Kapu, ahonnan nincs visszaút #1
II. Felvonás
6. Lábszáron rúgás
7. A tükörbenézés pillanata
8. Adj csontot a kutyának
9. Kapu, ahonnan nincs visszaút #2
III. Felvonás
10. Felsorakoznak az erők
11. Kihunynak a fények
12. Q faktor
13. Végső csata
14. Átalakulás

I. Felvonás
A regény kezdete. Elmondja, hogy ki a főszereplő és mi az alaphelyzet. Megadja a hangot és a téteket.

1. Zavar a békében
A történet akkor kezdődik, amikor meggyújtod a gyufát, nem pedig a favágástól. Túl sok olyan történetet láttam már, ahol hosszasan szöszmötölnek az előkészülettel. Az ilyen kéziratok kezdetében nincs konfliktus vagy baj, emiatt nem elég érdekes, hogy fenntartsa az érdeklődést. Az olvasót nem az ragadja meg, hogy mennyire szimpatikusak a karaktereid, hanem milyen gond, kihívás vagy változás fenyegeti őket.
A zavarnak nemcsak a nyitányban kell szerepelnie, a regény bármely részében elhintheted. Ha bizonytalan vagy, mivel folytasd a történeted, csak dobj be még több galibát.
Pl.: Katniss életében akkor keletkezik a zavar, amikor húgát, Primet sorsolják ki a viadalra.

2. Törődés csomag
Ez az elem segít elmélyíteni az olvasó kötődését a főszereplővel. A Törődés csomagban a főszereplő egy olyan kapcsolatát mutatod be, ahol tettel vagy szóval fejezi ki a másik iránti aggodalmát. Ez humanizálja a főszereplőt, és kiváltja az olvasó szimpátiáját. A stratégia negatív hős esetében is
beválik, mivel reményt kecsegtet arra, hogy megváltozhat a jó irányba.
Fontos különbség a Törődés csomag és a későbbi Adj csontot a kutyának között, hogy az első a főszereplő egy olyan kapcsolatát mutatja be, ami már a történet előtt is létezett, míg az Adj csontot a kutyának a II. Felvonásban keletkezik, amikor a főszereplő a problémái közepette megáll, hogy segítsen egy nála gyengébben.
Pl.: Katniss önként jelentkezik a húga helyett a viadalra. Ezzel gyakorlatilag feláldozza érte az életét.

3. Az átalakulás megtagadása 
A legegyszerűbb mód, hogy prezentáld ezt, ha tisztázod magadban a regény témáját. Ez lehet egyfajta tanulság. Például az Óz, a csodák csodájában a tanulság az, hogy otthon csak egy van. Dorothy a történet elején elvágyik otthonról egy olyan helyre, ahol nyugalom van. Amikor az események sodrásában ráeszmél, hogy hazavágyik, megoldódik a belső konfliktus, és lezárul a történet.
Ez a technika azért működik, mert az olvasó tudat alatt felvonásokban gondolkodik. Teljességet vár, egy utazást, aminek a végén elvarródnak a szálak. Ráadásul a főszereplő hitét és nézeteit is próbára lehet tenni vele.
Pl.: "– Soha nem lesz gyerekem – mondom."
Katniss ezzel a kijelentésével szemlélteti teljes reménytelenségét. Ebből a jövőtlen állapotból válik olyan emberré, aki hajlandó harcolni egy jobb jövőért.

4. A baj előszele
Valahol az I. Felvonás közepén van egy jelenet, ahol ízelítőt kapunk a közeledő bajról. Ez még nem a fő konfliktus, mert az csak a II. Felvonásban kezdődik el. Mégis érezzük a közeledtét.
Pl.: Mivel Az éhezők viadalában hamar belecsöppenünk az események sűrűjébe, a sejtetés már a Zavar a békében előtt elkezdődik, amikor Katniss és Gale beszélgetéséből kiderül, hogy ma van az aratás napja.

5. Kapu, ahonnan nincs visszaút #1
Sikeresen bemutattad az alaphelyzetet, a főszereplőket és hogy mi fenyegeti őket. De egy regény mindaddig nem válik történetté, amíg nem lép át a II. Felvonás konfrontációjába. Itt jön képbe a függőhídnál szemléltetett első pillér, avagy a Kapu, ahonnan nincs visszaút #1. Miként a neve is sugallja, ha a főszereplő átlép rajta, nem térhet haza, amíg a cselekmény fő problémája meg nem oldódik.
Az első pillér időzítése a könyved 1/5 előtt érdemes, legyen. Filmekben népszerű az 1/4-1/2-1/4 arány, de a regények esetében szerencsésebb az első kaput kicsit előrébb helyezni.
Pl.: Az éhezők viadalában nagyon gyorsan bekövetkezik. Miután kisorsolják a Tizenkettes körzet két jelöltjét, őrizetbe veszik őket. Nincs menekvés. Részt kell venniük a viadalon.
"Amint a himnusz véget ér, őrizetbe vesznek. Nem bilincselnek meg, vagy ilyesmi, de egy csapat Békeőr átkísér bennünket a Törvényszék épületének főbejáratán. Talán régen előfordult, hogy a kiválasztottak megpróbáltak megszökni. Bár én még nem hallottam konkrét esetről."

Hasznos kérdések, ha elakadnál:
- Elég erős a karaktered ahhoz, hogy kövessük? Nem csak egy nyúlbéla, aki nem mer cselekedni?
- Elegendő zavart dobtál be az első oldalakon?
- Vannak élet-halál tétjei a történetednek?
- Alkottál olyan jelenetet, ami a főszereplődet áttaszítja a II. felvonásba?
- Elég erős ez a jelenet? Van lehetősége elutasítani a főszereplőnek, hogy harcba szálljon?

II. Felvonás
A második felvonás, ahol a cselekmény java zajlik. A tét maga a halál. A halál lehet fizikai, lelki vagy hivatásbeli. A főszereplőnek folyamatosan küzdenie kell, ahogy az ellenséges erők egyre nagyobb akadályokat vonultatnak fel vele szemben.  Ne feledd, nincs más választása, az első kapun már nem térhet vissza.

6. Lábszáron rúgás
Nem sokkal a Kapu, ahonnan nincs visszaút #1 átlépése után a főszereplőnek szembe kell néznie az első akadállyal, a II. Felvonás első valódi élet-halál kihívásával. Ez az új nehézség összefüggésben áll a történet egészével, éppen ezért fontos része az építkezésnek. Ebből az első ütésből az olvasó nyugodtan számíthat arra, hogy a későbbiekben még több és még nagyobb fenyegetésekkel találja szemben magát a főszereplő.
Ne várj sokat ezzel a jelenettel. Az olvasó tudja, hogy a dolgok közepébe csaptunk, ha sokáig várakoztatod, azt fogja gondolni, nem is állnak olyan rosszul a dolgok.
Pl.: Mi a fő akadály Katniss számára? – A Peeta iránt érzett ellentmondásos érzései. A fiú iránt, aki egyszer kedves volt hozzá.
Katnisst aggályok gyötrik, nem tudja mire számítson Peetától. Ellenség vagy szövetséges? Vajon valódi a kedvessége, a szerelmi vallomása, vagy csak megjátssza magát, és ugyanúgy az életére fog törni, mint bárki más a viadalon?

Folytatás a 2. részben.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése